כללים לנהיגה בטוחה

דצמבר 24, 2014

נהיגה בטוחה בחורף ובתנאים קשים

נהגים מנוסים יודעים כי תמיד יש לצפות לבלתי צפוי. החורף הישראלי הוא אמנם חורף רגוע יחסית אך לפעמים מעונן וגשום – ולכן תמיד יש סיבה לתשומת לב מוגברת על הכביש. כביש חלקלק וראות מופחתת דורשים מנהגים כישורים מסוימים בזמן הנהיגה. למרבה המזל, מומחים לתחבורה יצרו סדרת הנחיות פשוטות על מנת לעזור לנהגים למקסם את מרווח הביטחון בעת הנהיגה בחורף הישראלי.

נהיגה בטוחה - באדיבות ניר גלילי - סונול

להפחית את המהירות

בכבישים חלקלקים יש להפחית את המהירות, ובמקרה של גשם כבד במיוחד – אפילו לעצור. כלל הזהב לנהיגה במהירות גבוהה הוא: "אם אתם נוסעים במהירות, ורואים מכונית מלפניכם – מראש שימו את הרגל על הגז – במקרה חירום לא תוכלו לבלום בזמן!".
בחורף צריך לבצע פניות במהירות מינימלית ובזהירות.
אם נקלעים לערפל, יש להישאר באותו הנתיב ולא לבצע עקיפה. בתנאים חלקלקים מאוד, גשם כבד וראות של פחות מ -30 מטרים, כל עקיפה היא פתח לצרות.

בחרו מקום בטוח לחנות בו

בתנאים קשים ביותר לנהיגה – שקיימים לפעמים גם בחורף הישראלי – גם אם אתה נהג מאוד מנוסה וקשוב, אין ערובה לכך שהנהגים האחרים לידך בכביש גם מנוסים וקשובים. לכן, אם אתה צריך להחנות, יש לעשות זאת רק באזורים מוארים היטב (למשל בתחנת דלק). אם זה לא אפשרי, אל תשכח להדליק איתות מצוקה כדי שיבחינו בך גם במזג האוויר הסוער.

שמרו מרחק

מרחק בטוח חשוב יותר ממהירות הנסיעה. במיוחד בגשם וערפל חשוב להגדיל את המרחק: מרחק הבלימה בכביש רטוב מתארך ב 20-30%. במילים אחרות, בעת נסיעה בכבישים חלקלקים ובתנאי ראות נמוכים יש להגדיל פי 2-3 את המרחק בין כלי רכב (בהשוואה לנסיעה על כביש יבש).
אל תהמרו על דלקים ותוספים מפוקפקים
מכונית מתנהגת כצפוי ללא הפתעות, כשמתדלקים בבנזין שנבדק ברשתות מוכרות של תחנות דלק. כל נסיעה שלנו תלויה במילוי דלק ממקור אמין. לדוגמא, דלק 95 גולד, שפותח על ידי סונול, מבטיח התנהגות נכונה של המכונית בכל מזג אוויר ובכל טמפרטורה. פעולה תקינה של הרכב זה עניין של ביטחון. בנוסף, הדלק החדש יכול לחסוך באופן משמעותי בעלויות: על ידי הפחתת צריכת דלק לליטר "גולד 95" – החיסכון יכול להגיע לכדי כ-600 שקלים בחודש. כמו כן גולד 95 משפר את העמידות והפעולה התקינה של המנוע, למען ירבו נסיעות אמינות ובטוחות.

עצרו להתרענן

בטיול ארוך או אחרי יום העבודה קשה יש צורך לעצור מעת לעת כדי להתרענן – במיוחד עם הסימן הראשון של עייפות. ההפסקה הטובה ביותר – במקומות מיוחדים המצוידים בכל הדרוש לכם על הכביש.
חברת סונול, לדוגמא, פרשה בשנים האחרונות את רשת חנויות הנוחות של סונול, "Sogood", והמגמה צפויה להתחזק שכן ב-2013 צוטט מנכ"ל סונול ניר גלילי באומרו: "הכיוון הוא מיני-סופרים שלא ימכרו דלק וסולר". כך שחנויות הנוחות יהיו יותר ויותר פופולריות, ואין סיבה שלא.

 

כללי בטיחות לנהגי משאיות

משאיתעייפות:

אסור בשום פנים ואופן לנהוג תחת עייפות. יש להקפיד על שעות שינה מספיקות בלילה, במיוחד לפני נהיגה במשאית.

יש להקפיד על הפסקות מנוחה במהלך יום העבודה.

שימוש במראות:

ככל שהמשאית יותר ארוכה כך ישנם שטחים מתים גדולים יותר. כדי להתמודד עם השטחים המתים מומלץ להשתמש במראות כדי לראות מה קורה מסביבך, ובעיקר את מה שאתה לא יכול לראות בצורה אחרת.

חפש בעזרת המראות הולכי רגל, רוכבי אופניים וכל מה שעלול להפתיע אותך.

שמירת מרחק:

מהירות תקינה ומרחק ביטחון מהרכב שלפניך הם דבר שיש להקפיד עליו בכל מקרה. הדבר נכון במיוחד כשמדובר במשאית שמרחק הבלימה שלה גדול יותר משל רכב רגיל. כששומרים על מהירות נכונה נמנעים מהרבה מצבים מסוכנים ומיותרים בכביש.

עצות כלליות:

יש לשמור על משקל תקין (על המשאית ועל הנגרר) ולא להעמיס משקל יתר. למשקל יש השפעה על מרחק הבלימה ויציבות המשאית. בנוסף, מטען יתר עלול ליפול מהמשאית ולהתפזר על הכביש.

מומלץ כמו כן לבדוק את תקינות המשאית לעיתים קרובות ולטפל בה באופן שוטף.
הטיפ הטוב ביותר לנהיגה במשאית הוא לנהוג ברוגע ובשיקול דעת. האויב הגדול ביותר על הכביש הוא לחץ. לחץ מוביל להסחות דעת ולפזיזות בעוד שרוגע מאפשר ריכוז ותגובתיות שקולה ונכונה.

 

הכתבה באדיבות תעשיות רכב –  בחטיבת הרכב הכבד מגוון רחב של נגררים : גרור שילדי רכין,  גרור רכין, גרור שילדי, גרור פול טרילייר